bieszczady noclegi agroturystyka

Pogoda w regionie

26.05.17 12:03
Nadchodzi poprawa pogody.
Coraz liczniejsze rozpogodzenia i poprawa warunków turystycznych.
+22 +9°C

pogoda w Bieszczadach
  Webcamy:

Filmy z Bieszczadów

Więcej filmów na vimeo.com/bieszczady

Polecamy

Wataha, czyli wilczy apetyt na sukces

2014-10-12 · 08:00

Po dłuższej przerwie Bieszczady znów znalazły się w świetle medialnych reflektorów. Wiosną przebojem sobotniej ramówki TVP1 był realizowany w Nadleśnictwie Baligród edukacyjny program „Las Bliżej Nas”. W Bieszczadach zrealizowano również telewizyjne programy z udziałem Przemka Salety czy Ewy Farny. Ale to dopiero początek „medialnego szumu”. Ten najgłośniejszy przyniesie wyprodukowany przez HBO Polska serial „Wataha”. Musiało upłynąć kilkadziesiąt lat, od kiedy filmowa produkcja z prawdziwego zdarzenia zawitała ponownie w Bieszczady. Produkcji serialu towarzyszy nowoczesna i zakrojona na szeroką skalę kampania reklamowa. Warto przyjrzeć się jej uważnie, bo właśnie Bieszczady są jej głównym podmiotem.

Cała produkcja serialu została poprzedzona wnikliwą analizą ich wizerunku oraz rozłożona na czynniki pierwsze przez speców od marketingu. Choć nie sięgnęli oni po środki specjalnie nowatorskie, to trzeba przyznać, że niektóre z nich, jak na polskie realia filmowej promocji, zostały pierwszy raz zastosowane na taką skalę. I z takim budżetem. W przypadku serialu „Wataha” postawiono wszystko na jedną kartę: Bieszczady. Ich nazwa, walory i miejscowe realia od początku do końca określają kontekst fabuły.
Dzisiejsze filmowe zwiastuny, jako pojedynczy produkt reklamowy nie mają już takiej siły przebicia, jak jeszcze kilka lat temu. Twórcy „Watahy”, oprócz kinowych i radiowych spotów, oparli promocję serialu przede wszystkim na Internecie. Ich narzędziem stała się reklama kontekstowa i wiralowa. Takie elementy kampanii znamy z promocji światowych hitów, jak choćby „Prometeusz” Riddleya Scotta, czy „Interstellar” Christophera Nolana.

Pamiętajmy, że Bieszczady, jako marka są jedną z bardziej rozpoznawalnych i pozytywnie kojarzonych w kraju. To istny fenomen i paradoks zarazem, bowiem jest to marka bardzo zaniedbana i słabo wykorzystywana. Na jej promocję przeznaczane są mizerne środki, a wszelkie akcje reklamowe administracji samorządowej przegrywają z działaniami pojedynczych przedsiębiorców. W szerszej świadomości Polaków nie zaistniał ani tak szumnie zapowiadany niegdyś portal Wrota Podkarpacia, ani nie udało się wypromować na krajową skalę żadnej wspieranej przez instytucje publiczne bieszczadzkiej imprezy. Tak, więc kampania promocyjna serialu „Wataha” jest dużą szansą dla Bieszczadów, ale też w oczach niektórych miłośników regionu, bronią obosieczną. Na forach oraz facebookowych komentarzach pojawiają się głosy o zagrożeniu zalewem masowej turystyki, jakim grozi powszechne propagowanie Bieszczadów. Niesłusznie, bo zagrożenie nie leży w turystach (i bez „Watahy” miejsc noclegowych na październikowe weekendy w popularnych miejscowościach Bieszczad już od dawna nie ma), tylko w nieodpowiedzialnym ich pokierowaniu i oferowaniu turystycznych atrakcji mogących powodować niszczenie tego, co, Bieszczady mają najcenniejsze – przyrody. Tu właśnie – jak na razie – zawodzą lokalne władze, które poprzez pryzmat podziałów administracyjnych, a nie turystycznych „naczyń połączonych”, przyzwalają na dewastację lub zbyt intensywną eksploatację środowiska.

Twórcy „Watahy” spojrzeli na Bieszczady okiem wolnym od lokalnych problemów. Postanowiono pokazać to, co najlepsze w bieszczadzkich realiach. Bo co interesuje turystów i widzów? Tylko Bieszczady i ich magia. Sięgnięto, zatem po twórczość młodych, kreatywnych i niezależnych bieszczadzkich twórców oraz „Ludzi Bieszczad” – rozpoznawalne postacie z lokalnym kolorytem, znane i szanowane wśród miłośników Bieszczadów. Na specjalnie zaprojektowanej stronie „Magiczne Bieszczady” bez zdradzania fabuły serialu, pokazano „Bieszczady – Cztery Pory Roku - Timelapse” braci Kłysewiczów, fenomenalne zdjęcia Radka i Mirka Kaźmierczaków z Bieszczady Photography oraz Damiana Olawskiego z „Dzikie Bieszczady”. Także zdjęcia wielokrotnie wyróżnianych fotografów przyrodniczych: Grzegorza Leśniewskiego i Mariusza Nędzyńskiego z „Dzień Dobry Bieszczady”. Zaś ciekawe portrety „Bieszczadników” i ich historie na pewno zainteresują osoby pierwszy raz odwiedzające region.  Na stronie nie mogło również zabraknąć turystycznych perełek: Chaty Wędrowca w Wetlinie i Zagrody Magija w Orelcu. Właściciele tych pensjonatów postawili na usługi na najwyższym poziomie i potrafili w profesjonalny sposób wypromować swoją ofertę. Nie narzekają na brak zainteresowania i goszczą w swoich progach znanych gości, m.in. Anię Brodę, Krzysztofa Myszkowskiego, Szymona Hołownię, Elżbietę Dzikowską, czy też członków zespołu Lao Che, którzy w Zagrodzie Magija zarejestrowali swoją ostatnią płytę.

Uczestnicy tego medialnego projektu spragnieni szczerze zasłużonego sukcesu postanowili zaryzykować, bo doskonale zdają sobie sprawę z jak ważne jest budowanie własnej marki w tak profesjonalny sposób. Bieszczadzki folkowo-alternatywny zespół Tołhaje otrzymał od dużej wytwórni propozycję wydania nowej płyty w skład której wejdą m.in. utwory wykorzystane w serialu „Wataha”. Album zwierać będzie również  trzy całkiem nowe kompozycje. Promocyjną szansę podchwytują również lokalni biznesmeni. Bieszczadzka Wytwórnia Piwa „Ursa Maior” zainwestowała i przygotowała specjalną, serialową edycję lokalnego piwa – „Wataha”. Kto nie chciałby spróbować mocnego, „drapieżnego” piwa spod znaku bieszczadzkiego wilka?

Wagę projektu i jego jakość doceniło również szefostwo Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej, które wyraziło zgodę na wykorzystanie wizerunku funkcjonariuszy i nazwy jednostki w serialu. Jak poważna to decyzja, wie doskonale Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, które nie tak dawno odmówiło wykorzystania nazwy i wizerunku TOPR w serialu „Ratownicy”. Uznano, że fabuła filmu była zbyt odbiega od rzeczywistości, co mogło niekorzystnie wpłynąć na wizerunek ratowników i całej organizacji.

Na premierę serialu z niecierpliwością czekają mieszkańcy i miłośnicy Bieszczadów. To sytuacja szczególna, bo fanów Bieszczadów w kraju i za granicą są dziesiątki tysięcy. Zaś Powiat Leski i Bieszczadzki zamieszkuje niecałe 50 tys. osób. To mniej niż liczba mieszkańców całej Grenlandii. Ale podobnie jak Innuici, „Bieszczadnicy” są bardzo dumną społecznością.  Zarówno jedni i drudzy bronią „swojego” regionu i nie lubią, gdy dmucha im się w „turystyczną kaszę”. Szczególnie, jeśli w mediach po raz kolejny pojawiają się nieprawdziwe doniesienia (np. słynne zimą „nieprzejezdne bieszczadzkie drogi”). Dlatego ciekawy jestem, z jakim zainteresowaniem będą śledzić losy bohaterów „Watahy” i czy będą potrafili docenić i wykorzystać promocyjną szansę projektu HBO? W rozmowach słyszę czasami nutkę obawy o zbyt fikcyjne przedstawienie Bieszczadów i bardzo szanowanego w tych stronach zawodu pogranicznika. Albo, że serial będzie skupiał się na sensacji i zbyt uproszczonych, oderwanych od rzeczywistości wątkach. Spokojnie. Tak, będzie dużo sensacji. Tak, będziemy mieli do czynienia z fabularną fikcją. Ale opartą mocno na bieszczadzkich realiach i z udziałem tak utalentowanych aktorów jak Leszek Lichota, Bartłomiej Topa, Marian Dziędziel czy Magdalena Popławska. Zarówno ich gra, scenariusz  jak i reżyseria Kasi Adamik i Michała Gazdy gwarantują rozrywkę na o niebo wyższym poziomie niż tandetne, tasiemcowe seriale, którymi za pieniądze podatników karmi nas publiczna telewizja. Dodajmy to tego fenomenalne zdjęcia Bieszczadów (niesamowite ujęcia z powietrza!) i świetny montaż. To wszystko zostanie pokazane w 14 krajach Europy, w których będzie emitowany serial.
Bieszczadzkim malkontentom należy również przypomnieć, że produkcja nie jest skierowana do znających każdy zakątek, drzewo i kamień na połoninie miłośników regionu, a do przeciętnego Kowalskiego, czy też Smitha, który być może pierwszy raz w życiu zwróci uwagę na Bieszczady.
O promocji takiej, jakości Bieszczadów mogły do tej pory lokalne władze jak i inne regiony Polski marzyć. Nie tylko HBO potrzebuje sukcesu. Potrzebują go również Bieszczady. Ciekawi mnie również, czy tym razem tę szansę – profesjonalnie przygotowaną magię Bieszczad – zdołamy wykorzystać, aby je lepiej promować, a zarazem chronić? Te ostatnie pytanie retorycznie kieruję do lokalnych władz. Jak na razie prywatny biznes potrafi działać lepiej niż Wy. I to za własne, a nie podatników pieniądze.

Stanisław Strzyżewski / Bieszczady.pl

Dla Czytelników Bieszczady.pl mamy niespodziankę: premierę utworu inspirowanego nowym serialem HBO „Wataha” z zapowiadanej nowej płyty zespołu Tołhaje oraz uchylamy nieco rąbka tajemnicy produkcji serialu. Polecamy tryb pełnoekranowy oraz dobre głośniki lub słuchawki!

Materiały wykorzystane za zgodą HBO Polska.

Fotosy: Krzysztof Wiktor oraz  Piotr Litwic / HBO Polska © 2014
Bieszczady Timelapse: Marcin i Krystian Kłysewicz
Muzyka: „Wataha” - Tołhaje
Realizacja: Stanisław Strzyżewski / Bieszczady.pl


Komentarze: (13)

Robert, Rabe, 2014-10-12 · 23:08
Obserwuję dewastację , rabunkowe wycinanie przez LP pseudo turystykę "griylowo-alkoholową" i prawie co tydzień hordy ogłuszających swoimi motocylkami bezcenną bieszczadzką ciszę ! To gwałt w imie tak zwanego produktu turystycznego !!! POWODZENIA !
Palko, Rzeszów, 2014-10-13 · 08:45
Defender! Mniam!
B., 2014-10-13 · 09:44
Robert, wycinka to osobny temat - co to ma wspólnego z propagowaniem regionu? Odnośnie quadów, motocykli itp. - to nie wina turystów, tylko miejscowych naszych władz, które na to przyzwalają. Skutecznosć przepisów jak i karalność jest praktycznie zerowa. Wandali trzeba karać. Jeden z drugim opowiedzą, że tam pilnują i sytuacja się poprawi. Tymczasem urzędasy nie robią NIC. Komplet nie NIC. A co do produktu turystycznego - pojedź chłopie tam, gdzie ludzie żyją z turystyki na wysokim poziomie i zobacz, że można. Trzeba tylko zagryźć zęby i pracować, walczyć o jakość swoich usług. Nie narzekać. Przyjedź do Mucznego - jakoś wychodzi.
Krzysiek, z nad jeziora Solińskiego, 2014-10-14 · 11:21
Z artykułem się zgadzam. Podam przykład. Jeden z sąsiadów przez lata wypuszczał w naszej miejscowości szambo. Wielokrotnie było to zgłaszane i przyjeżdżały kontrole. Ale zawsze kilka dni przed kontrolą nagle zakręcał kurek i śladu nie było. To był znajomy pewnego urzędnika z sąsiedniej gminy. Nie pomagały pisma ani dalsze kontrole. Problem rozwiązał się sam dopiero kiedy zmarł. Dodatkowo nie zgadzam się z głosami że rozwój turystyki dla Bieszczad jest zły. Złe są złe decyzje które powodują ich niszczenie a nie dobra promocja. Bo z czego mamy tutaj żyć? Część ludzi pracuje w urzędach, cześć w lasach a większość żyje z turystów. Część z miłośników Bieszczad pisze zakłamane komentarze bo tu przyjeżdża a ogłasza światu że turyści Bieszczady zadepczą i że trzeba je chronić. Chronić przed wami? Wykupcie Bieszczady, zrobcie sobie Skansen i zafundujcie każdemu z nas 20000 zł miesięcznej dożywotnej emerytury i wtedy pogadamy. Dajcie ludziom żyć. To są nasze Bieszczady a nie wasze.
jędrek, BIeszczady, 2014-10-16 · 09:57
serial obejrzy zapewne wąska grupa ludzi, gdyż przeciętny turysta nie posiada HBO, żeby móc oglądać ten program trzeba mieć abonament u któregoś z operatorów np. Cyfrowy Polsat lub NC + za co najmniej 90 zł. nawet nie można wykupić abonamentu na samo HBO GO a żeby podpisywać umowę z telewizją cyfrową na 30 miesięcy za 100 zł. tylko dla serialu Wataha to trzeba mieć nierówno pod sufitem. SZIT i tyle.
Jarek, Olszanica, 2014-10-18 · 12:45
Premiera jednym wielkim niewypałem. Serial zebrał sporo negatywnych recenzji - co zresztą nie dziwi po premierze. Nudne, ciągnące się, przewidywalne przedstawienie ze średnimi zdjęciami. Oby dalej było lepiej, bo można będzie to uznać za jedną z większych porażek HBO
ja, stąd, 2014-10-19 · 20:40
autor albo udaje, że nie wie, albo kłamie albo na prawdę nie wie nic o kampaniach promujących Bieszczady, jakie przetaczają się przez polskie media od kilku lat. zanim zabierze się na jakiś temat głos może warto najpierw spróbować dowiedzieć się czegoś o faktach. tylko na marginesie: w ciągu ostatnich 5 lat było co najmniej 4 duże kampanie promujące Bieszczady
Krzysiek B, z tąd, 2014-11-20 · 10:31
Jarek - sądząc po dacie publikacji Twojego komentarza widac, że napisałeś go po obejrzeniu tylko jednego odcinka i na takich recenzjach się oparłeś. A oceniać serial można tylko po jego pełnim obejrzeniu, a chyba nie po fragmencie? W brew temu co piszesz, serial obejrzała jak na polskie warunki rekordowa liczba ludzi bijąc rekord innych kodowanych i w dodatku zagranicznych seriali o duzym budżecie. Zdania oczywiście podzielone ale serial się spodobał. Dowód? Ocena prawie 8 na 10 w filmweb.pl co jak na polską produkcję jest wynikiem bardzo wysokim.
Krzysiek B, z tąd, 2014-11-20 · 12:51
@Paweł, BA zniszczyły się w pewnym sensie same, a raczej wykończyli się nawzajem organizatorzy, którzy nie potrafili w imię szczytnego celu się dogadać. Ostatnie edycje to była już jakaś porażka. A szkoda!
Krzysiek B, z tąd, 2014-11-26 · 13:35
Do "Jędrka": zgadzam się, wielką wadą tego serialu było to, że był zarezerwowany dla wąskiej grupy kasiastych ludzi których stać na wykupuwanie idiotycznego abonamentu
Gośka, Cisna, 2014-11-28 · 13:26
do "Ja": cztery duże kampanie? chyba wirtualne dla dla znajomych królika. Nikt o niczym nie słyszał, a tym bardziej nie odczuł ich rezultatów. Kolejne wyrzucenie pieniędzy w błoto. Nikt tu o nas nie dba.
Paweł, 2014-11-29 · 08:49
Wasze Biesy Krzysztofie powiadasz? Rozumiem, ze Twoj jest park narodowy. A co do dyskusji pod artykułem to uważam, że wątek ekonomiczny jest bardzo ważny, ale ważniejsza jest ochrona przyrody. Przyrodę najłatwiej chronic przez edukację - świadomy turysta pilnuje się sam.
Paweł, 2014-11-29 · 09:06
"ani nie udało się wypromować na krajową skalę żadnej wspieranej przez instytucje publiczne bieszczadzkiej imprezy" Udało się zniszczyc pewną kultową bieszczadzką impreze, właśnie poprzez komercujne działania instytucji publicznych - " bieszczadzkie anioły". Imprezę zainicjowaną przez znaną grupę SDM, na którą nadciągali ludzie z całej polski.
Serwis Regionalny www.bieszczady.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zawartych w komentarzach i opiniach publikowanych przez użytkowników niniejszego serwisu. Publikowane komentarze są tylko i wyłącznie prywatnymi opiniami użytkowników Serwisu Regionalnego www.bieszczady.pl i stanowią własność ich autorďż˝w. Autorzy komentarzy ponoszą pełną odpowiedzialność za publikowane przez nich treści. W przypadku konsekwencji prawnych wynikających z ich publikacji, redakcja portalu Bieszczady.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.
Zachowujemy oryginalną pisownię nadesłanych komentarzy.




Warto przeczytać

2017-01-20 · 18:40
W najbliższą sobotę i niedzielę Polsat oraz Polsat News zawitają z programem „Bezpieczna Zima z GOPR” w Bieszczady. Na zdjęciu: ekipa Polsat News podczas realizacji zdjęć w Bieszczadach - od lewej: Patryk Jakowski, Joanna Górska oraz Michał Giersz. W powstawanie programu zaangażowany był również Stanisław Strzyżewski z portalu Bieszczady.pl (po prawej) :: Fot. Stanisław Strzyżewski / Bieszczady.pl © 2017Od początku zimowych ferii na antenie stacji Polsat oraz Polsat News można śledzić akcję promująca bezpieczny, aktywny wypoczynek „Bezpieczna Zima z GOPR”. Jej celem jest przybliżenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących zarówno na stokach narciarskich, jak i podczas zimowych wycieczek – nie tylko w góry. W najbliższy weekend (21 i 22 stycznia 2017) Polsat zawita z programem w Bieszczady. W powstawanie programu włączył się również portal Bieszczady.pl.
2016-11-23 · 21:41
9 października ruszyły zdjęcia do drugiego sezonu kultowego serialu HBO Polska „Wataha”. Zdjęcia ponownie są realizowane w Bieszczadach i potrwają do przyszłego roku. Reżyserami drugiego sezonu są Kasia Adamik (odpowiedzialna za m.in. „Bez tajemnic”, „Wataha” – sezon pierwszy) oraz Jan P. Matuszyński (kinowy hit „Ostatnia Rodzina”, „Deep Love”).
2016-09-22 · 11:11
Producent filmu „Na granicy” pragnie zrealizować w Bieszczadach kolejny, fabularny projekt. Film „Las” oparty na opowiadaniach Andrzeja Stasiuka film wyreżyseruje Maciej Patronik, a w głównych rolach zagrają m.in. Jerzy Trela i Ewa Błaszczyk. Za realizację filmu będzie odpowiedzialna utalentowana francusko-polska ekipa artystyczna i techniczna, a w jego powstanie będą zaangażowani również bieszczadzcy artyści. Zdjęcia próbne (do tzw. teasera) mają ruszyć w Bieszczadach już tej jesieni.
2015-04-30 · 20:22
Podczas gdy wszyscy w Bieszczadach czekamy na pierwsze wiosenne kwiaty, filmowcy niemal modlą się o powrót zamieci. Gwałtowna odwilż pokrzyżowała plany nakręcenia finału w białej scenerii. Zapraszamy do przeczytania i obejrzenia reportażu z planu "Na granicy" - najnowszej produkcji filmowej nakręconej w Bieszczadach.
2015-02-23 · 18:46
W bieszczadzkiej scenerii właśnie dobiegają końca plenerowe zdjęcia do filmu „Na granicy” w reżyserii Wojciecha Kasperskiego z udziałem Marcina Dorocińskiego, Andrzeja Chyry i Andrzeja Grabowskiego. Operatorem zdjęć jest Łukasz Żal, autor zdjęć do nagrodzonego Oskarem filmu „Ida”.

Więcej informacji

2017-08-05 · 19:55
Stowarzyszenie „Zatwarnica” zaprasza 6 sierpnia 2017 na 9. edycję Kiermaszu Bojkowskiego.  W programie imprezy m.in. występy zespołów „Senioreczki”, „Połoniny”, „Wołosatki” oraz zespołu „Ethno XL” z Ukrainy.
2017-06-29 · 11:33
W najbliższą sobotę 1 lipca 2017 w Lutowiskach odbędzie się 16. edycja Powojennych Targów Końskich. Zapraszamy do zapoznania się z programem imprezy.
2017-04-12 · 14:49

W nadchodzący długi weekend majowy, po raz pierwszy odbędzie się Bieszczadzki Festiwal Fotografii i Filmu Przyrodniczego „Dzikie jest piękne”. Będzie to okazja nie tylko spotkania czołowych polskich fotografów przyrody i zobaczenia ich prac, ale również możliwość uczestniczenia w dziewięciu pokazach multimedialnych na wielkim ekranie, koncercie Orkiestry Świętego Mikołaja, warsztatach fotograficzne z Canon Polska oraz spotkaniu z przyrodnikiem i dziennikarzem - Adamem Wajrakiem.

2017-01-20 · 18:40
W najbliższą sobotę i niedzielę Polsat oraz Polsat News zawitają z programem „Bezpieczna Zima z GOPR” w Bieszczady. Na zdjęciu: ekipa Polsat News podczas realizacji zdjęć w Bieszczadach - od lewej: Patryk Jakowski, Joanna Górska oraz Michał Giersz. W powstawanie programu zaangażowany był również Stanisław Strzyżewski z portalu Bieszczady.pl (po prawej) :: Fot. Stanisław Strzyżewski / Bieszczady.pl © 2017Od początku zimowych ferii na antenie stacji Polsat oraz Polsat News można śledzić akcję promująca bezpieczny, aktywny wypoczynek „Bezpieczna Zima z GOPR”. Jej celem jest przybliżenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących zarówno na stokach narciarskich, jak i podczas zimowych wycieczek – nie tylko w góry. W najbliższy weekend (21 i 22 stycznia 2017) Polsat zawita z programem w Bieszczady. W powstawanie programu włączył się również portal Bieszczady.pl.
2016-11-23 · 21:41
9 października ruszyły zdjęcia do drugiego sezonu kultowego serialu HBO Polska „Wataha”. Zdjęcia ponownie są realizowane w Bieszczadach i potrwają do przyszłego roku. Reżyserami drugiego sezonu są Kasia Adamik (odpowiedzialna za m.in. „Bez tajemnic”, „Wataha” – sezon pierwszy) oraz Jan P. Matuszyński (kinowy hit „Ostatnia Rodzina”, „Deep Love”).
więcej »
S e r w i s    r e k o m e n d o w a n y    p r z e z :
Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna
Bieszczadzki Park Narodowy
Bieszczadzka Grupa GOPR
Muzeum Budownictwa Ludowego - skansen w Sanoku
Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej
Polecamy bezpieczne przeglądarki:    Pobierz Google Chrome      Pobierz Firefoksa      Pobierz przeglądarkę Opera        

UWAGA COPYRIGHT

Wszystkie materiały prezentowane na stronach serwisu www.bieszczady.pl (np. teksty, layout, grafiki, zdjęcia, logotypy, kod html/css etc.)
chronione są prawem autorskim. Ich nieautoryzowane wykorzystanie w jakikolwiek sposób jest karalne.
All of the materials presented on the site www.bieszczady.pl (e.g. articles, graphics, photos, layouts, logos, html/css code etc.)
are copyrighted. Any kind of their unauthorised usage is punishable.

Wszelkie prawa zastrzeżone • All rights reserved
www.bieszczady.pl © 2000-2018


-->